Zet complexe materie om in een toegankelijk verhaal

Presenteren met impact

Zorg dat de kennis van jouw instituut werkelijk overkomt en impact maakt. Breng wetenschappelijke presentaties naar een hoger niveau met deze in-company training.

De training is in het Engels of Nederlands, op locatie of online. Tijdsduur in overleg (45 min – 2 dagen).

Toegankelijke kennis

Begrijpelijk presentaties zonder jargon. De inhoud komt over en wordt begrepen.

Boei het publiek

Trek de aandacht en intrigeer het publiek. Een presentatie die onthouden wordt.

Creëer impact

Maak kennis interessant en relevant voor het publiek en creëer werkelijk impact.

“Ik heb geleerd hoe ik de juiste woorden gebruik en hoe ik een presentatie kan beginnen en eindigen om maximale impact te creëren”

“Marloes is ervaren en begrijpt de uitdagingen van het presenteren van complexe onderwerpen. Ze is gestructureerd en duidelijk”

Praktische details

In deze workshop gaan we in op verschillende facetten die nodig zijn voor het neerzetten van een goede presentatie:

  • Doel en doelgroep: wat is de kern van je verhaal
  • Structuur: maak een logische opbouw en creëer een spanningsboog
  • Begrijpelijk: stem de inhoud af op je publiek (geen jargon)
  • Essentiële ingrediënten: maak je verhaal aantrekkelijk en relevant
  • Slides: onderzoek hoe je slides je verhaal ondersteunen, in plaats van afleiden

Indien online:

  • Online interactie: hoe betrek je jouw publiek optimaal in een online sessie?
  • Hoe kom je het best tot je recht voor de camera?

Afhankelijk van de gekozen tijdsduur, komen er meer of minder onderdelen aan bod.

De training vereist geen eerdere opleiding of ervaring. 

De training biedt basisvaardigheden in presenteren. Echter, in de praktijk blijkt dat ervaren sprekers juist extra voordeel uit de training halen, omdat ze het geleerde direct kunnen koppelen aan eerdere praktijkvoorbeelden. Dit is echter geen vereiste.

Wetenschappelijk onderzoekers of experts die op andere wijze zich bezig houden met wetenschappelijk onderzoek of complexe, technische informatie.

Deze training is uitermate geschikt voor: PhD-studenten, lectoren, universitair docenten, hoogleraren.

Op locatie: 4 – 24 personen.
Hoe kleiner de groep, des te meer individuele feedback mogelijk is. 
Grotere groep? Neem contact op en samen bekijken we wat er mogelijk is!

Online: 4 – 150 personen.
Zoom is hiervoor het beste platform. Take the Stage kan een url aanleveren. Andere platformen zijn in overleg ook mogelijk. Informeer naar de mogelijkheden.

De tijdsduur is in overleg.
Afhankelijk van het doel, zijn er workshop varianten van 45 minuten tot 2 dagen.

  • De korte variant van 45 minuten is onder meer geschikt als programmaonderdeel op een conferentie.
  • Een halve dag is geschikt om een basis te geven in presentatievaardigheden.
  • 2 volle dagen zijn geschikt voor onderzoekers die verdieping zoeken en/of zich voorbereiden op het maken van een concreet product.

Engels of Nederlands.

De kosten zijn afhankelijk van gekozen tijdsduur (45 min – 2 dagen), groepsgrootte en de voorbereidingstijd. Online workshops zijn goedkoper dan op locatie, omdat er dan geen reistijd en reiskosten zijn. Neem contact op en je ontvangt een prijsvoorstel.

Na de training zijn deelnemers in staat om:

  • Hun verhaal helder en begrijpelijk te vertellen
  • Hun boodschap toe te spitsen op hun specifieke publiek
  • Een logische structuur toe te passen die daarnaast de aandacht vast weet te houden
  • Non-verbaal sterk over te komen
  • Een connectie aan te gaan met hun publiek

Eerdere opdrachtgevers:

Katja

Duidelijk verhaal: vertrouwen en kracht 
“Hoe communiceer je je fabuleuze (maar ingewikkelde) wetenschappelijke data aan je publiek? Storytelling is niet eenvoudig voor een wetenschapper, maar met de coaching van Marloes werd mijn verhaal zoveel duidelijker! Ik werd me veel bewuster van mijn boodschap en van het verhaal dat ik wilde vertellen. Ik moest de helft van mijn slides die ik normaal gebruik verwijderen, maar het is goed gelukt en dit gaf vertrouwen en kracht.”

Dr. Katja Wolthers
Clinical virologist consultant and Coordinator Marie Curie ITN consortium Organovir at Amsterdam UMC
Bharat

Marloes, grasped my brief, made delivering my message much better
“Universities and many other institutes would do well to engage Marloes to give them training and support to deliver a much better learning and teaching experience, in fact the good delivery of presentations is usually overlooked and if we are to be effective communicators, we need to learn how to do it better, Marloes is that one very good teacher.”

Dr. Bharat Pankhania
Senior Clinical Lecturer at University of Exeter Medical School 

Ideaal voor:

Voorbereiden van een talk op een (online) congres

Wetenschap communiceren aan leken

Onderzoek uitleggen aan journalisten

Presentaties aan een interdisciplinair gezeldschap

Veel wetenschappelijke presentaties worden niet begrepen

Wat heb je aan prachtige onderzoeksresultaten als de rest van de wereld er niks van begrijpt?
Hoe inspireer je anderen, vind je samenwerkingspartners of creëer je maatschappelijk draagvlak als het erg complex is om uit te leggen wat je doet?

Betrouwbare informatie is van onschatbare waarde, meer dan ooit. Goed kunnen communiceren is een belangrijke taak voor elke wetenschapper. Maar vreemd genoeg krijgen wetenschappers nauwelijks training tijdens hun studie of carrière om goed te leren presenteren. Veel minder dan bijvoorbeeld in het schrijven van een wetenschappelijk artikel aan vakgenoten.

Het resultaat: er worden heel veel dezelfde valkuilen gemaakt, soms zelfs (onbewust) onderling gekopieerd. Veel lezingen zijn voor mensen buiten het vakgebied, zoals leken, journalisten en beleidsmakers, niet te volgen. Of ze begrijpen niet waarom de informatie relevant is. 

Goed kunnen presenteren is cruciaal om informatie goed over te brengen. Kennis kan alleen impact maken als deze begrijpelijk en relevant is voor het publiek. 

Zorg dat kennis niet verloren gaat in de overdracht. Dat het de impact maakt die het in zich heeft. 
Want de wereld heeft deze kennis nodig, misschien wel meer dan ooit.

Gelukkig is doeltreffend presenteren goed te leren.
I
n tegenstelling tot wellicht veel andere dingen in het leven van een wetenschapper is dit aspect geen rocket science.
Maar je moet wel gewoon net even weten hoe het werkt. 
En als je het eenmaal weet, hebben alle toekomstige presentaties er profijt van. 

De training ‘Presenteren met Impact’ richt zich sterk op de inhoud, structuur en opbouw van presentaties. 

Onder meer door te kijken naar de 5 fases die het publiek doorgaat in de eerste paar minuten van een lezing en hoe de spreker daarop kan acteren. Door gebruik te maken van de juiste voorbeelden en de informatie relevant te maken voor het publiek. De structuur van een goede presentatie te doorgronden en daarmee in staat te zijn om academische kennis op een heldere, aantrekkelijke manier te presenteren. Steeds opnieuw.

Hoe zou het zijn als…
… jullie experts een breed publiek weten te boeien? 
… hun kennis overkomt, begrepen en onthouden wordt door iedereen waar ze voor spreken?
…zij zichzelf als autoriteit neerzetten en daarmee het perfecte visitekaartje of boegbeeld zijn?

Deze training is kortom speciaal voor wetenschappers die begrijpelijk, boeiend en overtuigend willen presenteren.

Over de trainer

Marloes ten Kate is presentatiecoach en cum laude afgestudeerd in wetenschapscommunicatie aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Ze heeft jarenlange ervaring als wetenschapsjournaliste bij radio en tv van de NPO, achter de schermen en als presentatrice. Als dagvoorzitter host ze diverse wetenschappelijke conferenties. Ze coachte inmiddels vele honderden (internationale) wetenschappers bij het vertellen van hun verhaal.

“The training is professional, useful and applicable”

“Marloes is energiek, deskundig en creëert een veilige omgeving”

Neem contact op

Ben jij er klaar voor om de presentaties van jouw kennisinstelling of universiteit naar een hoger niveau te brengen?

Ontdek de mogelijkheden!